מציאות אי-הוודאות שבה אנו חיים מאז אוקטובר 2023 משפיעה עמוקות על כל תחומי החיים, ובהם גם עולם התיירות.
תופעת העיכובים וביטולי הטיסות הפכה נפוצה יותר ולעיתים קרובות משאירה נוסעים עם עוגמת נפש והפסדים כספיים. לפני שאתם מתכננים את נסיעתכם הבאה, חשוב שתכירו את זכויותיכם המלאות כנוסעים – יצאנו לבדוק ביחד עם המומחים של Flight Refund, מה מגיע לכם במקרה של עיכוב טיסה, ביטול טיסה או אובר בוקינג וכיצד תוכלו לממש את זכויותיכם.

המדריך המלא לזכויותיכם כנוסעים: הכירו את חוק שירותי תעופה
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) תשע"ב-2012 הוא הכלי המשפטי המרכזי שמסדיר את זכויות הנוסעים בישראל.
באופן כללי, כדי לממש את זכויותיכם מול חברת התעופה, יש לעמוד בשני תנאים עיקריים:
- כרטיס טיסה בתוקף – הכרטיס צריך להיות על שמכם ולכלול פרטים מדויקים על מועד הטיסה והיעד.
- התייצבות לדלפק הצ'ק-אין בזמן – אלא אם נשלחה הודעה מראש על ביטול טיסה, שמייתרת את ההגעה לשדה. אם הטיסה בוטלה אבל נשלחה לכם הודעה מוקדמת של 14 יום לפחות – לא תהיו זכאים לפיצוי. עם זאת, אם ההודעה נמסרה בטווח קצר יותר, הזכאות תיבחן בהתאם לחלופה שהוצעה.
מתי אפשר לקבל פיצוי מחברת התעופה?
לפי המומחים של Flight Refund אשר עוסקים במימוש זכויות נוסעים על בסיס הצלחה בלבד מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם,חוק שירותי תעופה קובע את דרכי הסיוע שלהן זכאים נוסעים בשלל מצבים:
- פיצוי על טיסה שהתבטלה – החוק מגדיר טיסה שבוטלה כטיסה שלא התקיימה כלל, או כזו שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה. במקרים אלה הנוסעים זכאים לשירותי סיוע, השבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי ופיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה. אם הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה של חברת התעופה ולא היה באפשרותה למנוע אותן (לדוגמא, מזג אוויר קיצוני, שביתת פקחי טיסה, אירוע ביטחוני גורף וכדומה) – החוק פוטר את חברת התעופה מתשלום פיצוי כספי.
- פיצוי על טיסה שהתעכבה – במקרה של עיכובים בטיסה – כל שעה קובעת והחל מהשעה השנייה לעיכוב הנוסעים זכאים למזון, משקאות ושירותי תקשורת. במידה והטיסה התעכבה בין 5 ל – 8 שעות, הנוסעים זכאים להחזר כספי או לכרטיס טיסה חלופי. אם הוצע לכם כרטיס טיסה חלופי לטיסה שאמורה להמריא ביום שלמחרת ובחרתם לקבלו, אתם זכאים גם לשירותי לינה ושירותי הסעה.
- פיצוי על טיסה שהוקדמה – אם הטיסה הוקדמה ביותר מחמש שעות ועד שמונה שעות, וקיבלתם הודעה על כך פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה, אתם זכאים לתמורה או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתכם. אך אם הטיסה הוקדמה ביותר משמונה שעות, אתם זכאים לפיצוי כספי בהתאם לסכומים שנקבעו בחוק, למעט במקרים של נסיבות מיוחדות.
- פיצוי על טיסה שברישום יתר – במקרים של רישום יתר (אובר בוקינג) בהם חברת התעופה מכרה יותר כרטיסים ממספר המושבים במטוס. החברה רשאית לפנות לנוסעים ולבדוק אם מישהו מוכן לוותר על מקומו מרצון בתמורה לפיצוי מוסכם בין הנוסע לחברה. אם לא יימצאו אנשים שמוכנים לוותר מרצון על הטיסה, כל נוסע שיישאר מחוץ לטיסה שלא מרצונו יהיה זכאי לשירותי סיוע, השבת תמורה ופיצוי כספי כקבוע בחוק.
לסיכום, חוק שירותי תעופה נועד להגן עליכם ברגעים הכי מתסכלים – כאשר החופשה מתבטלת, ההמתנה בשדה התעופה נמשכת שעות או שאתם מוצאים את עצמכם מחוץ לטיסה.
לפי המומחים של Flight Refund, אל תוותרו על מה שמגיע לכם. חברות התעופה לעיתים מסתירות או ממעיטות להציג את החובות החוקיות שלהן – אבל, בידכם הכלים לדרוש את ההחזר, הסיוע ולעיתים גם את הפיצוי המלא. היו צרכנים חכמים. בפעם הבאה שטיסה מתעכבת – תדעו בדיוק מה לעשות.
המאמר נכתב בשיתוף עם צוות המומחים של Flight Refund אשר פועל לצורך מימוש זכויות נוסעים מול חברות התעופה וקבלת פיצוי על איחור בטיסה, הקדמת טיסה, אובר בוקינג או ביטול טיסה על בסיס הצלחה בלבד.